Forum
=> Daha kayıt olmadın mı?Forum - İlişki ve İletişim Kurmada Başarılı Mısınız?
Burdasın: Forum => Piriket Genel Kültür => İlişki ve İletişim Kurmada Başarılı Mısınız? |
|
Admin (şimdiye kadar 1039 posta) |
1-Bir arkadaşınızın beklemediğiniz ve tatsız kabul ettiğiniz bir davranışı ile karşılaştınız. Ona ne dersiniz? a-Sen hep böylesin zaten... b-Senden, başka ne beklenir ki! c-Bu davranışını hiç beğenmedim. 2-Telefonda Ebru Hanım´ı arıyorsunuz. 'Alo' dan sonra karşınıza tanımadığınız biri çıktı. Ne dersiniz? a-Ben Orçun. Ebru Hanım´ı arıyorum. b-Ebru Hanım´ı aramıştım. c-Kimsiniz? 3-Bir tüketici beğendiği ürünü ortalama kaç kişiye anlatır. Beğenmediği ürün konusunda kaç kişiye yakınır? a-Her ikisinin de sayısı aynıdır. b-Beğendiğini 4, beğenemediğini 13 kişiye anlatır. c-Beğendiğini 13, beğenmediğini 4 kişiye anlatır. 4- Birisine bir şeyler anlatıyorsunuz. İfadesinden iletinizi almadığını anladınız. Ne dersiniz? a-Anlatabildim mi? b-Anladın mı? c-Bak bir kez daha anlatayım! 5-Bir örgütte yönetim kademelerinin sayısı arttıkça, yönetimden aşağı doğru iletilen mesajın başına neler gelir? a-İçeriği güçlenir. b-İçeriğinin büyük bölümünü kaybeder c-İçeriği aynı kalır. 6-Bir iş konusunda konuşur veya yazarken, yabancı dilden mesleki terimlerin kullanmanız iletiyi sizce nasıl etkiler? a-Fark etmez. b-İletiyi güçlendirir. c-İletiyi zayıflatır. 7-Bir süre önce bir arkadaşınızla bir konuyu tartıştınız. Olaylar sizi haklı çıkardığında ne yaparsınız? a-Susarsınız. b-Üstü kapalı sözlerle o eski tartışmayı hatırlatırsınız. c-'Ben demiştim' diye yüzüne vurursunuz. 8-Bir toplantıda katılanların en genci, epey saçma hatta komik bir öneri getirdi. İlk tepkiniz ne olur? a-Gülerim, fazla ciddiye almam. b-Sakin bir şekilde cevap veririm. c-Onu sert bir şekilde eleştiririm ve hatasını gösteririm. 9-Diyalog sizce nedir? a-Sonuçta fikir birliğine ulaşmayı amaçlayan bir pazarlık süreci b-Karşılıklı anlayış ve uyum arayışı. c-Karşılıklı anlayış ve sürekliliği olan iyi bir ilişki kurma süreci 10-Bir iş arkadaşınız size, hoşlanmadığınız bir eleştiri yaptı. İçinizden ne düşünürsünüz? a-Acaba ne demek istedi? b-O bunu hep yapıyor. c-Herhalde benim davranışımı beğenmedi 11-İlişkilerde ve iletişimde stresi azaltan şu 12 tutum ve duygunun hangi 6´sı genellikle kadınlara özgüdür? Güven, takdir, ilgi, onay, anlayış, teşvik, beğenilme, saygı, haklı görülme, kabul, dahil edilme, güvence. a-Güven, ilgi, anlayış, takdir, dahil edilme, haklı görülme. b-İlgi, anlayış, saygı, güvence, dahil edilme, haklı görülme . c-Güven, kabul, takdir, onay, saygı, ilgi. 12-Şirketteki bir başka departmandan bir şey talep ettiğiniz yazınızın son bölümünde aşağıdaki cümlelerden hangisi tercih edersiniz? a-Yardımınız için şimdiden teşekkür ederim. b-İmkanı varsa isteğimin karşılanması rica ederim. c-Zamanınızı aldığım için özür dilerim. 13-İlişkileri güçlendirme ve iletişim kurmada aşağıdakilerden hangisi daha yararlı olur? a-Telepati b-Empati c-Sempati CEVAPLAR VE YORUMLAR 1-a=0, b=1, c=5 Tartışırken, karşı tarafın hatalı davranışını eleştirebilirsiniz ama onun kişiliğini yargılamaya ve mahkum etmeye hakkınız yok. Kişiliği hedef alan sözler, arkadaşınızın daha önceki bir hatasına, zamanında tepki gösteremediğinizde ortaya çıkar. Ertelenen öfkenizi intikam için kullandığınızda, ilişki ve iletişim artık pamuk ipliğine bağlı olur. 2- a = 5, b= 2, c = 0 Arayan siz olduğunuza göre önce kendinizi tanıtmalısınız. 3- a = 1, b = 5, c = 0 Araştırmalar, olumsuzluklarla ilgili bilgilerin çok daha hızlı yayıldığını gösteriyor. Her duyanın yine aynı sayıda kişiye anlattığını varsayarsak, üç aşama sonunda olumsuzluğu 13 x 13 x 13 = 2197 kişi, olumlu niteliği ise 4 x 4 x 4 = 64 kişi duymuş olur. 4- a = 5, b = 0, c = 2 İletişim, eşitler arasında bir diyalogdur. Konuşurken karşınızdaki kişinin en az sizin kadar kadar akıllı ve ve kavrayışlı olabileceğini kabul etmek zorundasınız. 5- a = 0, b = 5, c = 3 Yönetim kademeleri arttıkça ve mesaj kişiden kişiye iletildikçe, kavrayış, bakış açısı ve yorum farklılıkları nedeniyle içeriğinin büyük bölümünü kaybeder. İlk gençlik yıllarınızda arkadaşlarınızla oynadığınız \"Kulaktan Kulağa\"oyununu şöyle bir hatırlayın. 6- a = 2, b = 1, c = 5 Bazı kişilerin yabancı dil ve mesleki bilgilerini sergilemek için başvurduğu bu yöntem, hem iticidir, hem de iletinin anlaşılırlığını ve dolayısıyla etkisini azaltır. Sizi anlayabilmek için kimse yanında sözlük taşımaya mecbur değil ayrıca... 7- a = 5, b = 2, c = 1 Hiç kimse hatasının yüzüne vurulmasını istemez. Tartışmanın nihai galibi belki siz olursunuz ama arkadaşınızı kaybedersiniz. Uyarınızın dikkate alınmadığını hatırlattığınızda o an için kendinizi güçlü hissedersiniz ama karşı taraf, sonraki günlerde sizi görünce uzaklaşır, öğle yemeğinde masanıza oturmak istemez. 8- a = 2, b = 5, c = 1 Eleştirilen genç, sonraki toplantılarda susar, kolektif üretime katılmak istemez. Bazı önerilere burun kıvrılması ve dudak bükülmesi de katılanların cesaretini kırar. Sonunda toplantıda öneri zenginliği sağlanamaz. Oysa bazen çözüm en saçma görünen önerinin işlenmesi ile ortaya çıkar. 9- a = 2, b = 3, c = 5 Diyalogun temel amacı eşitler arasında karşılıklı anlayış ve iyi ilişkilerin sürekliliğidir. Sonuçta uyum olması iyidir ama her zaman da şart değildir. Diyalogda karşılıklı anlayış esas alınmadığında, pazarlıkla sağlanmış görünen fikir birliği kısa ömürlü olur ve çelişkiler sürer. 10- a = 1, b = 2, c = 5 Günlük trafik içinde her eleştiriye fazlasıyla üzülmek ve bu eleştirinin altında önemli bir şeyler aramak, alıngan ve kırılgan bir kişilik yapısının habercisidir. Eleştiriyi hiç dikkate almamak da doğru değil tabii. 11- a = 3, b = 5, c = 2 John Gray´e göre doğalarından gelen yönelimlerle kadınlar anlayış, ilgi güvence ve saygı gibi sosyal nitelikteki duygulara daha çok önem verir. Erkeklerde ise haklı görülme, teşvik, takdir ve onay gibi yarışmacı tutumlar daha önemli görülür. Bunlar bir üstünlüğün değil farklılıkların ifadesidir. 12- a = 1, b = 5, c = 3 Günümüz iş ilişkileri ve iletişiminde, aşağıdan alırcasına aşırı nezaket pek makbul sayılmıyor. 13- a = 0, b = 5, c = 2 Sempati başkası için üzülmek veya sevinmektir. Empati ise başkası ile birlikte sevinmeyi veya üzülmeyi anlatır. Sempati duyduğumuzda konuşur, empati kurduğumuzda ise dinleriz. Empati, iletişimi ve ilişkiyi daha derin, kalıcı ve verimli hale getirir. DEĞERLENDİRME 51-65 Puan : Sosyal zeka katsayınız yüksek ve insan ilişkilerinde çok iyisiniz. İletişim becerileriniz üst düzeyde. İnsanları kırmamak için özel bir özen gösterdiğiniz belli ama içtenliğinizi hiç kaybetmiyorsunuz. İnsanlar size güvenebiliyor. Başkalarına saygı gösterdiğiniz için siz de saygı görüyorsunuz. İlişkiler ve iletişimin önemli olduğu her işte başarı gösterebilir, kariyer denizinde kulaç atarken karşınıza köpek balıkları ve bir torpil çıkmadığı takdirde hedeflediğiniz yere ulaşabilirsiniz. 41-50 puan: Her zaman içinizden gelmese de kurallara uygun hareket ediyorsunuz. Kendinizle barışıksınız ve ilişkilerinizde çok özenlisiniz. Sağlam dostluklar kuramasanız bile insanların güvenini kazanabiliyorsunuz. Biraz da içtenlikle davranabilseniz ne iyi olurdu. Denetim, danışmanlık ve müşteri temsilciliği işlerinde başarılı olabilir, iyi bir görüşmeci olduğunuz için, uyuşmazlıkları çözüme bağlayabilirsiniz. 31-40 puan: İnsanlar, sizi ciddiye alıyor, sözlerinize kulak veriyor ama size tam anlamı ile güvenemiyor. Karşınızdakiler, gösterdiğiniz özenin biraz yapmacık olduğu duygusuna kapılabiliyor bazen. Orta boy dağıtım, pazarlama,ve satış işleri sizin için biçilmiş kaftan. Karşınızdakini ikna edilecek bir av değil de bir iş ortağı gibi görmeye başladığınızda ve kalıcı ilişkilere önem verdiğinizde sorun çözülecek. 21-30 puan: Pek hırçın bir tabiatınız yok ama bazen sözleriniz ve davranışlarınız kırıcı olabiliyor. Ani tepkilerden kaçınmaya çalışın ve kızdığınızda içinizden 5´´e kadar saydıktan sonra konuşmaya başlayın. Özgüveninizi güçlendirdikçe, başkalarına daha iyi davrandığınızı farkedeceksiniz. İnsanlarla kısa bir süre bir görüşme gerektiren, sakin ve çatışmasız ortamlarda pekala başarılı olabilirsiniz. 9-20 puan: İnsanlarla yüz yüze görüşmenin gerektiği işlerde başarılı olmanız çok zor. İnsanları durmadan kırarak bir yere varamazsınız. Bir süre sonra etrafınıza bir baktığınızda yanınızda kimseyi bulamıyabilirsiniz. Esasında siz kendinize de güvenemiyorsunuz, başkalarına da... Mümkünse masa başı görevlere talip olun ve insanlarla değil dosyalarla uğraşmaya bakın. İLETİŞİM NASIL KİLİTLENİYOR İşyerlerinde bazen ufak görüş ayrılıkları, iletişim hataları yüzünden büyük çelişki ve çekişmelere dönebilir. Fransa´daki INSEAD´ın öğretim üyelerinden Jean-François Manzoni´nin Harvard Business Review´da yayınlanmış bir makalesinden uyarladığımız grafikte bu 'tırmanma süreci' açık seçik bir şekilde anlatılıyor: Cem Bey hazırladığı raporu gururla şefi Ayşe Hanım´a sunduğunda iletişim normal seyrinde akıyor. Ayşe Hanım´ın ufak bir eleştirisi, daha sonra Cem´i savunmaya itiyor. Her iki taraf da, başlangıçtaki ılımlı konumlarına dönmek yerine, tartışmayı daha sert ifadelerle tırmandırınca iletişim kilitleniyor ve neredeyse kopma noktasına geliyor. Bir tatlı söz veya bir teşekkür, sertlik öncesi bir dengeleyici ifade, iletişimi verimli ve sürekli kılabilirdi oysa... |
Bütün konular: 1911
Bütün postalar: 3045
Bütün kullanıcılar: 2369
Şu anda Online olan (kayıtlı) kullanıcılar: Hiçkimse